Sprawdź czy twoja strona jest dostosowana do…użytkowników

all
Jak przenieść WordPress na nowy serwer lub na nową domenę – migracja wp
18 lutego 2017
Sklep na Facebook z WooCommerce
14 kwietnia 2017
Pokaż wszystkie

Sprawdź czy twoja strona jest dostosowana do…użytkowników

strona dostosowana do użytkowników

Każdy z nas ma swoje gusta i jakiś pakiet wiedzy. Przy projektowaniu stron opieramy się na badaniach, testach, wnioskach innych ekspertów. Sprawdzamy jakie są aktualnie trendy, co wkurza użytkowników, przeglądamy wyniki sond na różne tematy. Wszystko po to, aby wyprodukować najlepszą wersję witryny na nasze możliwości. Jednak gdzieś po drodze można zgubić “to coś”. Od szkieletu strony do finalnej wersji dzieli nas mnóstwo poprawek, warstwy prac graficznych, ciągłe zmiany i “przekładki” (to przełóżmy wyżej a to niżej), uzupełnienie elementów “pod SEO”. Mimo że jesteśmy pewni, że robimy to dobrze, to czasem może się okazać, że zrobiliśmy coś zrozumiałego właściwie tylko…dla nas. 

To dość ekstramalny scenariusz, ale prawdopodobny. Bardziej prawdopodobnym jest to, że stworzyliśmy witrynę, która nie reaguje na potrzeby odbiorców. Możliwe że posiadamy w niej “dziury” które wypuszczają nam odbiorców zamiast wciągać ich głębiej. Opowiem ci o narzędziu, które potrafi wylać kubeł zimnej wody na głowę – będzie krótko, obiecuję.

Mowa o Hotjar.

hotjar mapa

Do czego służy Hotjar?

Do monitorowania zachowań użytkowników na witrynie, tworzy mapę ciepła (heatmap) dzięki której widzimy: które elementy są najbardziej klikane przez użytkowników, jak wiele witryny jest przez nich oglądane, w jaki sposób się po niej poruszają (scrollowanie, ruchy kursora). Oprócz obserwacji naszej mapy ciepła mamy również możliwość obejrzenia nagrań z poszczególnych wizyt (!).

Czego możesz się dowiedzieć w praktyce?

W praktyce może się okazać, że ludzie chcą klikać pewne rzeczy nie podlinkowane przez nas w żaden sposób np. ikony, czy tytuły. Możemy odpowiedzieć na ich potrzebę i podpiąć podstronę z contentem celującym w ich poszukiwania. Przeglądając nagrania możemy zobaczyć czy np. ludzie nie wodzą kursorem po linijkach tekstu – dla niektórych to nawyk, ale być może chodzi po prostu o zbyt małą czcionkę na stronie? Dodatkowo możemy się dowiedzieć, które sekcje nic nie wnoszą, są zupełnie zbędne i spróbować zastąpić je czymś innym lub zaprezentować inaczej.

Ile to kosztuje?

Wszystkie funkcje które opisuję powyżej są BEZPŁATNE*. Super, co? W płatnej opcji mamy poszerzone możliwości analizy. Z mojego punktu widzenia najbardziej wartą uwagi jest możliwość monitorowania formularzy – bardzo praktyczne jeśli korzystamy z nich np. do zapisu na kursy.

Jak zacząć?

Zarejestruj się na stronie Hotjar za darmo, pobierz skrypt do wklejenia na stronę – wklej go (jeśli gubisz się gdzie, to spróbuj tuż pod kodem śledzenia google analytics o ile kojarzysz gdzie go wklejałeś) i stwórz swoją pierwszą heat-map-ę. Wróć do strony za jakiś czas i zobacz czy uzbierały się już jakieś zapisy (zależy jak często ludzie odzwiedzają twoją stronę).

I co sądzisz o tym narzędziu? Podziel się z innymi swoją opinią w komentarzu 😉

 

*Do 10 000 odwiedzających na dobę

Summary
Review Date
Reviewed Item
Hotjar
Author Rating
51star1star1star1star1star